Skolen

Om børn og sorg

Boks med teksten: "Kun 26 % af børn med knuste hjerter fortæller det til deres mor-41% siger det ikke til nogen".
Ramme med teksten: "Når vi trøster børn, siger vi tit, at noget er ubetydeligt. At de føler noget forkert. Derefter distraherer vi dem. Det er følelsesmæssigt uærligt."
Boks med teksten: "Når børn lærer at håndtere negative følelser, så bliver de mere følelsesmæssigt sunde voksne."
Boks med teksten: "Der er tilbud til børn med specifikke tab, men sorgen over en død hund eller en flyttet ven kan være lige så stor."
Ramme med teksten: "Tab for børn kan være flytning, mobning, at bedstevennen får sig en ny fortrolig, skilsmisse og meget mere."
Ramme med teksten: "Når et barn rammer voksenalderen har det allerede haft 10-15 betydningsfulde tab."

Vil du lære at hjælpe børn, der har mistet?

Når tabet kommer med ind i klasseværelset

Pige med trist ansigtsudtryk

Når et barn er ked af det, er det ofte vores første indskydelse at tage barnet op på skødet, at holde om det og trøste det ved fx at sige “Nåeh – pyt – det er ikke så slemt. Det skal du ikke være ked af”, hvorefter vi sender dem ud at lege for at glemme, de var kede af det. 

Det er gjort i den bedste mening og med den bedste intention, men barnet lærer to ting af det: 

  • Hvad jeg føler er forkert
  • Det er bedre at lave noget andet


Og ingen af delene lærer barnet noget om at håndtere sine egne negative følelser

Når børn ikke lærer at håndtere egne negative følelser, så kan de heller ikke gøre det som voksne. Et udslag af det kan være vrede og aggression. Et andet kan være et voksent menneske, der ikke har et nuanceret sprogbrug om sine egne følelser. Hverken de gode eller de dårlige. 

Når børn har mistet, så fylder det meget hos dem. Lige som det gør hos dig. Derfor vil tabet også fylde på for barnet på skolen og i den daglige omgang med lærere og kammerater. For nogen kan det enddda være et helle at tale med en, der ikke er blandet ind i det, der sker derhjemme. 

Desværre føler mange lærere sig ikke ordentligt klædt på til den opgave. De kan synes, det er akavet. De har måske selv haft svært ved egne tab – eller de siger, hvad de selv har lært, og kan se at det ikke skaber kontakt med barnet. De trøster måske efter bedste mening. Eller de har selv en mening om, hvad tabet betyder for barnet. Men det er det kun barnet, der ved. 

På kurset “Hjælp børn der har mistet” lærer du at tage de meningsfulde samtaler om tab med børn – i øjenhøjde og så barnet reelt bliver hjulpet

“Kurset giver nogle gode redskaber til, hvordan du taler med et barn i sorg. Du vil også blive mere opmærksom på, at sorg er mange ting, og at sorg ikke kan sammenlignes. 

…Kurset gør dig bedre rustet til at møde børn (og voksne) i sorg, så de tør åbne sig og fortælle, hvad de føler.” Citat kursusdeltager

Bogforside med titlen "When children grieve" på hylde ved siden af plante.

Kurset foregår online. 

Det koster 2995 ex moms, inklusive bogen When Children Grieve, som jeg sender til dig. 

Du kan selvfølgelig betale via EAN.

Send mig en mail, hvis du gerne vil være med næste gang

Et struktureret undervisningsprogram

Dreng med hænderne på kinderne. og to børn der maler på lærred.

“Hjælp børn der har mistet” er et fast kursusformat med undervisning, diskussioner og hjemmearbejde. Det strækker sig over fire kursusgange, hvor vi ses online i ca. 2 timer.

Kurset er udviklet af lærere, der kender Grief Recovery-metoden, og som ved, hvordan man får børn til at tale om det, der tynger dem – og skaber den kontakt, der skal til for at kunne hjælpe dem. 

Du lærer bl.a. 

  • Hvordan du håndterer ‘normale’ tab og skuffelser i klasseværelset
  • Hvad du skal sige – og ikke sige – til familiemedlemmer, der mistet
  • Hvordan du svarer på svære spørgsmål om død, sygdom og tab i klasseværelset
  • Hvad der er det rigtige at sige for at trøste et barn
  • Hvordan du hjælper et barn igennem de handlinger, der skal til for at de kan få bearbejdet deres smertefulde tab.

 

Programmet har hjulpet tusindvis af børn i Storbritannien, USA og Australien, og nu også i Danmark. Og oven i købet, så vil det, du lærer i Hjælp børn der har mistet, fint matche med skolens sorghandleplan. Derudover kan du fint bruge metoderne og tilgangen i mange andre sammenhænge, hvor der er tale om børn, der er kede af det eller bekymrede. 

 

100% af dem, der har taget kurset vil anbefale det for andre, og de siger ting som: 

”Jeg håber, det er et kursus, som mange flere – ja faktisk alle vil og kan tage. Det er en øjenåbner og allerede efter første gang sagde jeg til et barn ”Du skal da ikke være alene, når du er ked af det” og så barnets blik – det sagde mig alt. Så tag kurset for pokker. Det giver så meget mening.”

”Det er et utroligt godt og givende kursus! Man bliver både klog på sig selv, egen hidtidige adfærd og får sindssygt gode brugbare redskab til at at kunne agere på en god måde i fremtidige situationer med egen og andres sorg og tab!”

“Absolut et af de få kurser, der har givet allermest mening, og hvor jeg kan gå direkte ud og bruge det, jeg har lært

Hvad vi ofte siger, som ikke hjælper

Når et barn er ked af det, er det ofte vores første indskydelse at tage barnet op på skødet, at holde om det og trøste det ved fx at sige “Nåeh – pyt – det er ikke så slemt. Det skal du ikke være ked af”, hvorefter vi sender dem ud at lege for at glemme, de var kede af det. 

Det er gjort i den bedste mening og med den bedste intention, men barnet lærer to ting af det: 

  • Hvad jeg føler er forkert
  • Det er bedre at lave noget andet


Og ingen af delene lærer barnet noget om at
håndtere sine egne negative følelser

Når børn ikke lærer at håndtere egne negative følelser, så kan de heller ikke gøre det som voksne. Et udslag af det kan være vrede og aggression. Et andet kan være et voksent menneske, der ikke har et nuanceret sprogbrug om sine egne følelser. Hverken de gode eller de dårlige. 

Jeres eget foredrag om børn og sorg?

Ønsker I jeres eget foredrag eller oplæg om børn og sorg? Perfekt til temadagen eller lignende.

Det kan være online – det kan være live.

I vil høre om

  • Hvad der udgør et stort tab for et barn
  • Hvad vi siger og gør – og hvad der hjælper
  • Hvad du skal holde øje med
  • Hvordan du ved, om et barn sørger
  • Hvad du selv kan gøre
 
Foredraget tager ca. en time – med efterfølgende debat eller øvelser naturligvis bliver det selvfølgelig noget længere. 

Kvinde med briller smiler.