Sorg hører muligvis (også) privatlivet til, men sorg og tab og andre negative følelser påvirker os også i arbejdslivet. Nogen vil sige, at det er uprofessionelt – jeg siger, at det er umuligt andet og desuden menneskeligt. 

Man kan lade som om, man er upåvirket af et tab, men på et tidspunkt rammer det. Desværre viser en undersøgelse, at 73% af voksne med tab på et tidspunkt har ladet som om, de ikke havde det. For sorg er meget tabubelagt

Her kommer nogen muligheder for hjælp for dig, som har brug for at vide noget om sorg i en professionel sammenhæng.

 

Du er altid velkommen til at ringe helt uforpligtende, hvis du har spørgsmål – på tlf. 26 18 61 90

Hvad giver sorg?

Sorg kan komme af mere end 40 forskellige livsbegivenheder, og det er således ikke afgrænset til, at et menneske dør.  Det kan også opstå som følge af: 

  • Skilsmisse
  • Død hund/kat
  • Tab af tryghed, sikkerhed
  • Fyring
  • Flytning
  • Og meget mere.


Sorg er en følelse, og det at have en holdning til andres følelser har ikke nogen positiv effekt på den sørgende. Derfor ligger der en udfordring for dig i samtalen med en, der har mistet, at holde din egen holdning til tabet ude af samtalen. Ofte møder vi folk, der har mistet med ord fra hovedet, hvor der mere er brug for at møde dem med hjertet og med at lytte. Det kan du lære i kurset om den empatiske samtale, som er omtalt nedenfor.

Mange ledere er bange for at tage hul på samtalen om hjælp til medarbejderen, der tydeligvis er negativt påvirket af sorg. Men hvad nu hvis du vender det om: Du vil jo faktisk bare sikre, at de får det godt igen. Det er ikke en overskridelse af folks privatliv at fortælle dem, de kan få hjælp, og at de selvfølgelig skal tænke over det. Jeg anbefaler selvfølgelig Grief Recovery Method, som er specialiseret hjælp, der hjælper mere end 95% af dem, der prøver det.

Få hjælp til

Blogs du måske kan bruge

Hjælp til din medarbejder

10% af de mennesker, du omgås på din arbejdsplads vil på et hvilket som helst tidspunkt være så påvirket af sorg, at det påvirker deres performance.

For de fleste betyder det et øget sygefravær det første år – for nogen længere end det.

Du kan hjælpe din medarbejder og tilbyde et forløb, der virker.

Sorg kan ikke kureres, men den kan bearbejdes, så den fylder mindre og er mindre smertefuld.

Gennem et 8-ugers forløb, lærer du en måde at slippe smerten på. Du får simpelt hen slået en følelsesmæssig krølle, så smerten over savnet bliver mindre.

Der er tale om et forløb med læsning og hjemmearbejde (bogen sender jeg).

Udbyttet er

  • du får det bedre
  • en handleplan
  • en værktøjskasse
  • og en metodik, du kan bruge fremover.


Vi mødes en gang om ugen i 8 uger ca. – og en time hver gang. Og det virker. Der er nærvær OGSÅ hvis vi er online.

Vi starter løbende og når det passer dig. Ring 26 18 61 90

Den svære empatiske samtale - et kursus for lederen, HR o.lign.

Når en medarbejder har fravær eller brug for fravær pga af fx (egen) alvorlig sygdom, dødsfald, skilsmisse, kriser af alle slags, så er det en samtale under nogen andre præmisser end dem, man plejer at have i hverdagen. 

Tab og sorg påvirker vores hjerter og følelser, og det påvirker vores hjerner. Derfor skal der tages nogen hensyn, når vi har de vigtige og også ofte svære samtaler med medarbejderen. 

  • Når man har haft et tab, så er det svært at holde styr på tankerne.
  • Alt kan blive forvirrende, og det er svært at fokusere
  • Man kan blive grådlabil – dvs have let ved tårer
  • Man har oftest brug for at tale om sit tab 
  • osv
 
Alt dette kan være en udfordring for den eller de medarbejdere, der skal aflevere viden om fraværsregler, om arbejdsopgaver, om jura – eller hvad det nu kan være. 

Derfor tilbyder jeg det korte kursus om den empatiske svære samtale. 

kursus

Om kurset Den empatiske svære samtale

Når du har gennemgået kurset:

  • kan du føle dig tryg i samtalen med et menneske, der er i sine følelsers vold
  • tale og lytte med hjertet
  • ved du, at din opgave ikke er at trøste men at være professionel – og du ved, hvordan, du gør det
  • kender du dine egne “filtre” mht. tab og negative følelser
  • ved du, hvad du skal sige og hvad du i hvert fald ikke skal sige

Praktisk

  • Kurset varer 3 timer, og vil oftest foregå online. Ønsker I at afholde det in-house kan vi fint gøre det fysisk. 
  • Der er max 12 deltagere på holdet
  • Pris 995
 
Kurset foregår som et mix af undervisning, samtale og gruppe-arbejde.
 
  • Tilmelding via mail – klik her
  • Ring 26 18 61 90 for yderligere oplysninger

Hjælp til sorgpolitikken

De færreste virksomheder har en sorgpolitik. Det er en stor skam, for det understreger blot det tabubelagte

Det interesssante er, at alle oplever sorg. Kun nogen bliver alkoholikere, ludomaner eller andet, man ofte kan finde en politik for. 

En sorgpolitik gør det lettere at undgå at tale om det ubehagelige ved emnet. Der er tænkt over sagerne på forhånd. Den enkelte leder ved, hvad der forventes, den enkelte medarbejder kan undersøge det for sig selv på intranettet. Det handler om en forventningsafstemning for alle de involverede. 

Hvad bør der være i en sorgpolitik: 

 

  • Hvad informerer lederen om og hvornår?
  • Hvordan håndterer vi bedst den sørgende behov?
  • Giver vi fri per kulance eller kalder vi det sygdom med deraf følgende varsler etc.
  • Hvad gør den gode kollega?
  • Hvad må jeg spørge om?
  • etc

 

Jeg tager meget gerne en snak med jer om jeres behov og kommer med første udkast. Jeg foreslår, at TR og AMR eventuelt inviteres med i arbejdet sammen med ledelsen.

 

Ring 26 18 61 90 og få flere gode råd

Foredrag eller anden hjælp in-house

  • Jeg kommer meget gerne forbi enten fysisk eller online og afholder et af mine populære foredrag om, hvad sorg er, hvad sorg gør ved kroppen – og hvordan du kan hjælpe som leder eller kollega.

  • Det kan også være, at jeres arbejdsmiljøfolk mangler stof til en temadag, så ring.

  • Har ledelsen brug for at vide, hvor meget sorg kan koste på bundlinjen, så indgår jeg gerne i en dialog, da jeg har masser af data.

  • Har du en medarbeder eller en leder, der har mistet, så er du også meget velkommen til at kontakte mig enten via mail eller på 26 18 61 90

7 råd til at hjælpe en kollega, der har mistet

Hvis du vil være den gode kollega for en, der har mistet, så kan du:


  • Lytte uden at trøste
  • Lade være med at opmuntre
  • Hold dine gode råd for dig selv
  • Sørg for at vedkommende kommer med til frokost frem for at sidde alene
  • Brug korte sætninger ved svære beskeder (hejrnen er konfus, når man har mistet)
  • Spørge til den eller de, som vedkommende har mistet (også hvis det er husdyr!). De fleste undgår det
  • Tag det helt roligt mht. tårer – de smitter ikke. Faktisk indeholder de få-det-bedre-hormononer