Kære leder - din medarbejders sorg ER dit anliggende

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Vores enorme berøringsangst for andre menneskers negative følelser betyder faktisk, at vi lader mange gode muligheder smutte for at udvise empatisk lederskab.
 
Faktum er, at når vi er påvirket af sorg, så fungerer vi ikke lige så godt som vi plejer. Det gør vi ikke derhjemme, og det gør vi heller ikke på vores arbejdsplads. Det kan betyde, at vi i en periode ikke leverer lige så godt, som vi plejer, hvilket påvirker dem rundt om os – herunder vores ledere.
 
Som leder har du en helt unik mulighed for at din medarbejder føler sig set og hørt i sin sorg ved simpelt hen at tale om den. De fleste undgår emnet – og desværre også ofte personen – og det gør det faktisk kun værre. At få sin sorg og sine følelser anerkendt er en velkendt måde at komme videre på. Men det kræver, at nogen tør tage hul på bylden.
 
Det vigtige er selvfølgelig, at du vælger at tage den empatiske hat på. At dit udgangspunkt er, at du kan se, at et menneske har det dårligt, og du har et oprigtigt ønske om, at de får det bedre. Din interesse er bundlinjen – deres interesse er livet.
Det betyder ikke, at du skal indgå i et bearbejdningsforløb med din medarbejder. Det har du hverken tid eller faglighed til. Og jeg tænker også, at det ville være temmelig upassende. Men det betyder, at du som leder, og fordi du har overskuddet til det, skal tage hul på samtalen om, at der er noget, der ikke går som det skal. Uden kritik, analyse eller fordømmelse og med et åbent hjerte. Lad det ikke være et bagholdsangreb på vedkommende, men lad det være en stille og rolig snak med afsæt i, at du kan se, at vedkommende ikke har det godt. Du skal give dem mulighed for lige at tænke over det, hvis du tilbyder dem noget hjælp. Sig, at det er noget, du ville synes, ville være en god ide. Og tal fra et hjerte til et andet. Og så behøver du ikke være bange for at sige noget, der vil gøre dem kede af det (med mindre du er meget taktløs). Det kan du ikke. De er så rigeligt kede af det i forvejen.
 
Jeg har kunder, der bliver sendt til mig af deres arbejdsplads, fordi det er i alles interesse, at de får det bedre. Men de kommer først, når I har haft samtalen. Også selv om den lyder “farlig”.
 
Ring evt. for en snak om, hvordan du kan tage hul på snakken – 26 18 61 90

Send mig en mail

Ja tak - jeg vil godt høre fra dig ind i mellem via dit nyhedsbrev

* indicates required
/ / ( mm / dd / yyyy )
Email Format

Jeg vil bruge dine oplysninger til at holde kontakten med dig og sende nyheder og tilbud. Hvordan vil du helst høre fra mig?

Du kan altid framelde dig ved at klikke på 'unsubscribe', som står nederst på mine emails. Jeg lover at passe godt på dine data. Du kan se min datapolitik på www.mettehl.dk. Når du klikker på Tilmeld nedenfor, så fortæller du, at du er enig i, at jeg må behandle dine data, som jeg har beskrevet

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *