Når din medarbejder har lidt et tab
Et nyt forskningsresultat* fra min britiske kollega Leanne Flux, der også forsker i sorg, viser hvad det er, en sørgende har mest brug for fra sin leder, når man har oplevet et tab. Hun spurgte en flok mennesker, der havde mistet, og nedenstående er resultatet.
- Hurtig empatisk anerkendelse af tabet og smerten i tabet (giver lavere angstniveau og øget tillid)
- Plads til at fokusere på egne behov
- Helt tydelige forventninger
- Tydelige guidelines for fravær og andet i forbindelse med sorgen
- Gode råd mht at få hjælp – personligt og økonomisk (fx begravelseshjælp)
- At inddrage den sørgende i udmeldinger til afdelingen
- Nedsat arbejdstid i en periode
- At lederen fordelte nogen af deres opgaver til andre i en periode
- En anerkendelse af, at det er svært for den sørgende at vænne sig til sit nye liv
Det øger stress og pres-niveauet, hvis arbejdspladsen ikke anerkender, at det er svært at tage vare på et arbejde, mens man er nedslidt af sorg. Hvis det ikke bliver anerkendt undergraver det den sørgendes selvtillid, motivation og selvværd. Og dermed er der kortere til en fyreseddel.
Flere af mine sorg-kunder har været nede med stress, fordi det blev for hårdt at håndtere det hele samlet.
Har DU en medarbejder, der har været udsat for et tab, er du meget velkommen til at ringe 26 18 61 90. Jeg hjælper folk gennem et forløb med specifik fokus på sorgbearbejdning.
Er du selv i en situation, hvor du skal tale med din leder om dit tab, så print dette ud og tag med dig.