Når julen er dum

Bliver du jul anderledes i år? Så er her tips til, hvad du kan gøre anderledes for at genopfinde en jul, der ikke bare minder dig om dem eller det, der ikke er med mere. 

  • I stedet for en klassisk juleaften, så kan du laver en wellness aften, hvis du fx skal være alene

  • Hvem siger, at man absolut skal have julemad? Lav din livret i stedet

  • I stedet for at se på træer og gaver, så kan man fint se en god film, spille kort eller gå en tur

  • Hvis du i årevis har har gjort noget traditionelt for at glæde andre, så lav en juleaften præcis efter dit eget hoved. Der findes ikke noget julepoliti.

  • Det er ok at trække sig fra det fælles julehalløj – måske det er i år, du/I skal holde julen anderledes, for
    den ER jo anderledes.

  • Det er ok at græde – nogen gange græder vi, fordi vi er overvældede og vores følelser vælter op.

  • Hvis du holder jul med andre, så fortæl dem, at du måske lige går lidt længe ud for dig selv eller du måske bliver meget følelsesladet – og at du ikke behøver at blive trøstet.

  • Find nye ting at gøre. Måske en gåtur til kirkegården efter anden eller et kvarters sjove historier om den
    eller de, der ikke er der længere. Det kan også være, at ris alamanden skal udskfites med den savnedes yndlingsdessert – eller måske I hellere vil lave en Netflix-maraton med guf.

  • Brug aftenen til at reflektere over, hvad der skal ændres til næste år – hvem vil du se mere, hvem vil du se mindre. Hvilken færdighed vil du kunne til næste juleaften?


Det er DIN jul. Du bestemmer. Herunder om du overhovedet har lyst til at fejre den i år. Det kan være, du har det bedre næste år i stedet for.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *